עושים סדר במתוקים


 

עושים סדר במתוקים

גלוקוז, פרוקטוז, סטיביה, מולסה, סירופ אגבה, לתת אורז, אספרטיים, סוכרלוז, סורביטול – כל כך הרבה מושגים מעולם הממתיקים שחייבים לעשות סדר בעניין. אז מה יותר בריא – דבש או סילאן? איזה ממתיק בטוח לחלוטין לחולי סוכרת ומאילו ממתיקים כדאי להיזהר?

כולנו כבר יודעים שסוכר לבן לא בריא. סוכר לבן הוא סוכר פשוט, בניגוד לסוכר מורכב. בטבע כל הסוכרים (פחמימות) נמצאים בצורה מורכבת או ביחד עם סוכרים מורכבים (חוץ מאשר דבש).

סוכר פשוט מעלה במהירות את רמות הסוכר בדם. דבר זה לא גורם רק לסוכרת על כל סיבוכיה אלא גם להשמנה על סיבוכיה ומחלות לב.
 
אז מה עושים? עוברים לסוכר חום? לדבש? או אולי עדיף ממתיקים מלאכותיים? כך גם נחסוך קלוריות... ומה זה בדיוק מולסה? וסורביטול?
 
 אז בואו נעשה סדר במתוקים. נחלק את הממתיקים לארבע קבוצות ונסקור אותם מהטובים ביותר לגרועים ביותר:
 
סטיביה
 
הסטיביה הוא צמח מרפא דרום אמריקני שמכיל גליקוזידים בעלי טעם מתוק אך אין להם ערך קלורי והם לא משפיעים על רמת הסוכר בדם. ניתן להשתמש בעלי סטיביה להמתקת תה צמחים. מומלץ לגדל בעציץ קטן סטיביה לצורך זה.
 
מצמח הסטיביה מפיקים ממתיק שמורכב מהגליקוזידים של הצמח, והוא נמכר בטיפות או באבקה. צמח הסטיביה בטוח לחלוטין לחולי סוכרת מכיוון שהוא לא משפיע על רמת הסוכר בדם, ובדרום אמריקה אף משתמשים בו לטיפול בסוכרת.
 
החיסרון היחיד של הסטיביה הוא טעם הלוואי שנלווה לו, אך כדאי בכל זאת לנסות להשתמש בו.
 
 
· סטיביה – תחליף סוכר טבעי
 
ממתיקים קלוריים
 
המרכיב העיקרי בממתיקים הקלוריים הוא סוכרים פשוטים, אך הם פחות מעובדים מסוכר לבן ורובם מכילים מעט ויטמינים ומינרלים.

הסוכרים יכולים להיות חד-סוכרים: גלוקוז ופרוקטוז, או דו-סוכרים: סוכרוז - שמורכב מגלוקוז ופרוקטוז (והוא בעצם הסוכר הלבן) או מלטוז - שמורכב משתי יחידות גלוקוז.
 
 
הסוכר העיקרי שמשפיע על רמת הסוכר בדם הוא הגלוקוז. הפרוקטוז נספג לדם בצורה שונה ולאט יותר. גם גלוקוז וגם פרוקטוז, בצורתם המזוקקת, גורמים להשמנה, עמידות לאינסולין, סוכרת, יתר לחץ דם ושומנים בדם.
 
 
הממתיקים הקלוריים מופיעים בסדר מהטוב ביותר לגרוע ביותר. רובם (השמונה הראשונים) עדיפים על סוכר לבן מזוקק, אך אל תשכחו שגם הם סוכרים פשוטים ועלולים לגרום לנו נזק משמעותי אם נגזים בצריכתם.
 
 
דבש:
 
לדבש יתרון בריאותי על רוב הממתיקים הסוכריים בגלל העיבוד המועט שלו ותכונות הריפוי שלו - הדבש הוא אנטי בקטריאלי, מחטא חזק ומעודד צמיחת חיידקים חיוביים במערכת העיכול.
 
כשקונים דבש, צריך לוודא שהוא דבש אמיתי, שלא מכיל סוכר (לא הופק על ידי דבורים שהואכלו בתמיסות סוכר) ושלא חיממו אותו. החימום הורס את תכונותיו הבריאותיות.
 
 
מולסה:

המולסה היא ה"פסולת" שנשארת אחרי זיקוק הסוכר מקנה הסוכר או סלק הסוכר. היא מכילה 50% סוכרוז (סוכר לבן), 25% מים והשאר חומרים מזינים כמו מינרלים (ברזל, סידן ואשלגן) וחלבונים. ככל שהיא כהה יותר היא עשירה יותר ברכיבים תזונתיים. עדיף לקנות מולסה ללא גופרית.
 
 
סירופ מייפל:

סירופ מייפל מופק מגזעים של עץ מייפל. הוא מכיל 65-90% סוכרוז וקצת ויטמינים ומינרלים.
 
גם כאן, ככל שהסירופ כהה יותר, הוא עשיר יותר ברכיבים תזונתיים. אין טעם לקנות סירופ בטעם מייפל, כי אין לו קשר לסירופ מייפל אמיתי.
 
 
סילאן (דבש תמרים):
 
הסילאן מופק מבישול איטי של תמרים ומים. סילאן אמיתי מכיל סידן, ברזל אשלגן, מגנזיום, מעט ויטמיני B  וויטמין A.
 
רוב הסילאן הנמכר בחנויות מכיל תוספת של סירופ גלוקוז או סוכר אחר. סילאן אמיתי מכיל רק תמרים וחומצת לימון כחומר משמר.
 
הסילאן עשיר מאוד בגלוקוז והוא מעלה במהירות את רמת הסוכר בדם. חלופה טובה יותר לסילאן הם התמרים עצמם שמכילים גם סיבים המעכבים את העלייה של הסוכר בדם. ניתן להשתמש בהם להמתקה של עוגות ועוגיות ביותיות.
 
 
סירופ חרובים:
 
בדומה לסילאן גם סירופ חרובים מופק ממיצוי של חרובים ובנוסף לסוכרים מכיל מעט חומרים מזינים. היזהרו ממותגים שמכילים תוספת סוכר.
 
 
לתת שעורה ולתת אורז:
 
שניהם הם סוכרים שנוצרים מתסיסה של דגנים שיוצרת את הדו-סוכר מלטוז. בעיבוד טבעי הם מכילים סיבים שמאטים מעט את קצב הספיגה של המלטוז לדם. גם מוצרים אלו ניתן למצוא בגרסאות מזויפות שמכילות סירופ תירס.
 
 
סוכר חום:
 
סוכר חום הוא למעשה סוכר לבן אך מעט פחות מזוקק. נשארו בו מעט מאוד ויטמינים ומינרלים שהיו בקנה הסוכר או בסלק הסוכר. יש בו בערך 95% סוכרוז.
 
יש כמה סוגים של סוכר חום: סוכר חום כהה, סוכר דמררה, סוכר קנים. מה ההבדל ביניהם? לא גדול. ההבדל הוא באחוזי המולסה (שגם כך הם מזעריים) ובגודל הגרגיר.

למרות שהם קצת יותר בריאים מסוכר לבן, יש לזכור שמדובר כמעט באותו חומר.
 
 סוכר פירות:
 
סוכר פירות הוא למעשה פרוקטוז מזוקק. הוא אכן מצוי בפירות, אך בהם הוא מגיע יחד עם הפרי על סיביו ורכיביו התזונתיים. יש הבדל גדול בין אכילת פרי שלם לצריכת פרוקטוז מזוקק. פרוקטוז לא גורם לתחושת שובע כמו הגלוקוז ולכן תורם להשמנה, הוא גורם לעליית רמות הטריגליצרידים בדם ולעמידות לאינסולין.
 
 
תרכיזי פירות:
 
תרכיז פירות דומה לסוכר פירות. יש היום בשוק תרכיזי מיץ שמופקים מפירות בלבד ללא תוספת סוכר, אך בתהליך ההפקה לא נשאר כלום מערך הפרי מלבד הסוכר שלו. גם תרכיזים אלו הם סוכרים ולמרות הפיתוי - לא כדאי להלעיט בהם ילדים קטנים.
 
 
סוכר ענבים:
 
סוכר ענבים הוא למעשה גלוקוז מזוקק. מוצר מזיק בדיוק כמו סוכר לבן. סוכר ענבים נספג לדם במהירות ומקפיץ את רמות הסוכר.
 
 
סירופ אגבה:
 
סירופ אגבה הוא סירופ מתוק שאמור להיות מופק מקקטוס שגדל במקסיקו. הוא מכיל 90% פרוקטוז.

רוב הסירופים שמסתובבים היום בשוק נגועים באחת משתי בעיות: או שהוסיפו להם סירופ סוכר (ויש שטרחו גם להוסיף 'אורגני'...), או שהם מופקים מזנים רעילים של אגבה שנמצאו גורמים להפלות ולהרס כדוריות אדומות.
 
אלא אם כן יש לכם מידע חדש ואמין על סירופ אגבה - הימנעו ממנו.
 
 
סירופ תירס עתיר פרוקטוז:
 
לא תמצאו אותו כסירופ על המדף - הוא מסתתר בתוך מגוון מוצרי מזון מוכן. זהו סירופ המופק מתירס שבתהליך כימי הוסיפו לו מולקולות פרוקטוז. זהו מוצר מזיק מאוד ואחד האחראיים למגפת השמנה בארה"ב.

אל תקנו מוצרים שמכילים סירופ תירס עתיר פרוקטוז (או HFCS).
 
 
סוכרים כוהליים
 
בקובצה זו יש הרבה שמות מוכרים שבטח אף פעם לא הבנתם מהם בדיוק - סורביטול, קסיליטול, מלטיטול ועוד.
 
אלה הם נגזרות כימיות אלכוהוליות של סוכרים רגילים. הם נספגים בגוף בצורה איטית ואז מתפרקים לסוכר וכוהל. בגלל הספיגה האיטית הם לא מעלים את רמת הסוכר בדם כמו סוכר לבן ושאר הממתיקים הקלוריים, ולכן מותר לכתוב על מוצרים שמכילים אותם "ללא סוכר", אבל יש בהם רק 50% פחות קלוריות מאשר בסוכר והם יכולים להעלות את רמות הטריגליצרידים בדם ולגרום להשמנה. בנוסף הם יכולים לגרום שלשלול, גזים והפרעות נוספות במערכת העיכול. חלק מהסוכרים הכוהליים הראו תוצאות בעייתיות בבדיקות מעבדה על בעלי חיים כמו סרטנים במערכת העיכול.
 
ממתיקים מלאכותיים
 
הממתיקים המלאכותיים הם קבוצה של חומרים כימיים בעלי טעם מתוק, ללא ערך קלורי. בקבוצה זו נכללים סכרין, ציקלמאט, אספרטיים, אליטיים, אסולפאם-K , נאוטיים ועוד. גם הממתיק החדש – סוכרלוז - שמנסים לשווק לנו אותו כסוכר טבעי בטוח, נכלל בקבוצה זו.
 
 כל הממתיקים המלאכותיים אומנם לא משפיעים על רמת הסוכר בדם אך הם גורמים לבעיות בריאות קשות ואני ממליצה להתייחס אליהם כאל רעלים. כן. גם סוכר לבן עדיף על אספרטיים וציקלמאט.
 
אספרטיים:
 
האספרטיים נמצא גורם להרבה מאוד תופעות לוואי ומחלות - החל מכאב ראש, עייפות וחולשה ועד דיכאון, סרטן, ומחלות נוירולוגיות.
 
אסולפאם-K:
 
משפיע לרעה על הכליות, על הכבד, יכול לגרום לכאבי ראש, בעל פוטנציאל מסרטן ועוד.
 
 סוכרלוז:

הסוכרלוז אכן מיוצר מסוכר, אך הוא מעובד בצורה כימית שמזכירה במקצת את עיבוד המרגרינה משמן צמחי. לשמן הצמחי הוסיפו יוני מימן, בסוכרלוז החליפו אטומי מימן באטומי כלור ונוצרו פחמנים כלוריים, שדומיהם משמשים כחומרי הדברה יעילים מאוד. סוכרלוז לא עובר בגוף חילוף חומרים כמו סוכר ובניסויים שנערכו בו על בעלי חיים התגלו הפרעות רבות לבריאות. הוא כמעט לא נבדק על בני אדם.
 
· הסוכרלוז מסוכן לבריאות!
 
סכרין:

גרם לסרטן שלפוחית השתן אצל בעלי חיים והורד מהמדפים. רק אחרי לחץ של חברות המזון החזירו אותו למדפים...
 
לכל ממתיק מלאכותי רשימת נזקים וסיכונים משלו. בספר הונאה מתוקה תוכלו לקרוא בפירוט על הממתיקים המלאכותיים ועל הנזק שהם גורמים לבריאותינו.
 
אז איך נסכם את נושא הממתיקים?
 
אנחנו אוהבים מתוק. זה בטבע שלנו.
 
אבל בטבע אין מוצרים כל כך מתוקים ומרוכזים כמו שהצלחנו לייצר ובשל כך אנחנו מתמכרים למתוק מרוכז ומסוכן הרבה יותר ממה שהתכוון הטבע.
 
על ידי הימנעות מסוכרים מרוכזים נוכל להיפטר מתלות בסוכר ונוכל להמשיך ליהנות מהטעם המתוק על ידי אכילת פירות טריים ושימוש מועט ומושכל בממתיקים ממקור טבעי.


מאת: חנה הרשקוביץ, נטורופתית (N.D.)



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> עושים סדר במתוקים